Sahabat atau Kawan?


Assalamualaikum wbt. Fuhhhhh! Syuhhhh syuhhhh, tengah halau habuk biar pi main jauh jauh. Hahaha. Baru berapa hari tak update kan, over pula dah aku ni. Jangan risau, huruf-huruf di keyboard ni, dah biasa writer guna. So, don't worry. Okay okay. Cantiknyaa gambar yang writer letak tu kan? Smart gila gambar tu, aku pun dah insecure, aduhhhh. Tak boleh macam ni, siapa nak type entry ni kalau bukan aku sendiri. Hek eleh. Back to topic, Sahabat atau Kawan. Amboiiiii.

Kalau nak cari sahabat yang sejati tu memang payah lah kan? Dan semestinya tak ada tips pun untuk itu. Kita yang kena gerak kan hari dan diri kita  sendiri untuk jadi golongan yang macam tu. Okay, Now! Writer nak tanya pada korang, korang ramai tak sahabat ni? Hmmm, maybe writer boleh anggap kawan biasa tu pun masih boleh dikira, apatah lagi sahabat kan? Isn't? I know i'm right. Tak payah tepuk tangan, hehe. Its okay pun bila kita tak ada sahabat atau pun number of friends tu sikit. Memang susah kita nak faham setiap manusia atas muka bumi ni kan? Kita nak faham our own self pun payah.

Erti kata sahabat dan kawan tu berbeza. Sahabat is sahabat and kawan is kawan. Bila kita dengar perkataan sahabat tu pun kita rasa dia memberi makna yang besar kan? Semua orang akan ada bila kau happy dan bila kau senang, tapi cuba kau tengok siapa yang stay dikala kau dalam sedih ataupun kesusahan selain dari family kau sendiri? Dah tengok dah? Family is the first things, even you're in hopeless, they are coming to you. 

Persahabatan tu memang all of us need it and dream for it. Dia sangat indah. Tapi dia memerlukan kesabaran yang tinggi untuk jadikan ia tetap indah dalam waktu yang lama. Sahabat ni juga mampu buat kita tersenyum disaat kita terluka. Haaaaa haaaaaa, apa dok tunggu lagi? Pi check sekarang. Siapa yang dok ada dengan kau.

Kalau side of writer, writer ni not a friendly types lah kodd, even my mom is a really really kind to others, but reality was i'm not that types, but based on the situation juga. Bukan nak kata diri kita ni sombong, but writer rasa, people out there akan recognise where the goods people and bad. Haishh,  bukan pentingkan diri ehhh. I love to have as many friends, and i'm be the best i can untuk tunjukkan diri kita yang sebenar. Maybe certain of them memang berkawan dengan writer, but cannot be part of their friends. Kadang kadang orang macam ni pun masalah juga pada negara ni. Haha. You think, most of the people will come and melutut pada you, macam tu? Not expect that!

Memang ramai lah dekat luar sana yang pentingkan diri. Maybe ada yang make such motto like 'Siapa nak stay boleh stay, siapa yang tak nak stay boleh blar'. Mesti ada kan? Heyyy, without a friends, OPSS! mostly a GOOD friends, boleh bantu kau dalam masa kau susah. Bila kau dah senang senang buang seorang kawan yang baik dengan kau dan dia ada niat yang baik untuk jadi kawan kau, then kau throw them like a dust, muka itu juga yang akan bantu kau bila kau dalam kesusahan. So, appreciate sahaja sesiapa yang nak jadi kawan kau. What you need to do is, accept them. When they need you, be like a friends that no one can't be. Bila dia tak apreciate kau, what you need to do? Sepak dia? Maki dia? Jangan, anak orang tu. We accept him/her, and apologised. Haaaaa, perlu kesabaran yang tinggi kauuu! Sabr is important. Genggam sabar tu rapat dengan hati batu korang tu.

Someone special pun boleh dijadikan sahabat korang, but in personal life korang lah kan? Haaa, talked about someone special ni kan, ramai sangat yang makes 'relationship like a friends'. Yessss, memang tabik spring lah. Good relationship comes with a good people. Which sides that you think you are? Pikiaqqq pikiaqqqq naaaaa! Tak salah pun kalau korang but macam tu, but jangan melebihi hukum syara' lah. Ingat ya reader reader sekalian alam.

Basically, sahabat atau kawan tu tak jadi masalah. Kalau korang lebih ramai sahabat, its a bonus to you. Sebab dah ditakdirkan yang korang memang mempunyai sahabat yang ramai, ramai yang dapat terima keburukkan dan kelebihan kau. Kepada yang tak ada sahabat atau pun sikit sahaja bilangan sahabat tu (macam writer *uwaaaa*), jangan risau, bukan bermakna korang ni The Loser. Mungkin itu bermakna korang memang prihatin dengan kawan kawan korang dan only limited people yang akan jadi sahabat kau dan yang paling kau selesa untuk dijadikan sahabat korang tu. Hows? Sejuk tak hati? Ehehee.

Normally, kita sebagai manusia ni, memang tak tahu perkara apa yang akan kita lalui untuk masa hadapan. Apa yang penting, be our own self, appreciate all things sebab rezeki itu semua Allah swt dah catat untuk kita. Jangan lupa. Berdoa. Tawaqal. Redha.

Yang baik datang dari Allah swt and yang jahat datang dari diri yang sentiasa melakukan kesalahan. 
Insya Allah.

Comments

Popular Posts